Αρχική Σελίδα Τρίτη, 21 Νοεμβρίου 2017
Πως να διαχειριζόμαστε τις αλλαγές στον εργασιακό χώρο μας

Πως να διαχειριζόμαστε τις αλλαγές στον εργασιακό χώρο μας

Από την Ψυχολόγο του «Θάλπος Καλαμάτας» Εύη Τσικρικού

Το παλαιότερο και ισχυρότερο συναίσθημα του ανθρώπου είναι ο φόβος και το παλαιότερο και ισχυρότερο είδος φόβου είναι ο φόβος του άγνωστου. - Η. Ρ. Lovecraft

Πολλοί από εμάς προσβλέπουμε σε αλλαγές στην εργασία και συχνά έχουμε συζητήσεις με τους συναδέλφους μας σχετικά με το γεγονός ότι πράγματα θα έπρεπε να είναι διαφορετικά, αλλά όταν τα πράγματα αλλάξουν, συχνά τρομάζουμε και αισθανόμαστε άβολα. Η αλλαγή είναι αναπόφευκτη αλλά και απαραίτητη στις μέρες μας, ώστε να επιβιώσουν και να ευδοκιμήσουν οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί. Μερικές φορές η αλλαγή μπορεί να επιβληθεί σε εμάς, δηλαδή να υπάρξουν αλλαγές στον άμεσο προϊστάμενό μας, την ομάδα μας, τις προτεραιότητες εργασίας μας και ακόμη και αλλαγές στους ρόλους μας. Πρέπει, λοιπόν, να μάθουμε να αντιμετωπίζουμε τον φόβο του καινούργιου και του αγνώστου και να υποστηρίξουμε τις επόμενες αλλαγές.

Γιατί, όμως, ενώ δηλώνουμε ότι επιθυμούμε αλλαγές, ταυτόχρονα τις φοβόμαστε και αντιστεκόμαστε σε αυτές.

Φοβόμαστε την αλλαγή στην εργασία για διάφορους λόγους. Αυτοί οι φόβοι συχνά συνδέονται με:

  • τον φόβο της αποτυχίας
  • τον φόβο της επιτυχίας
  • τον φόβο της απόρριψης
  • τον φόβο της κριτικής
  • τον φόβο του άγνωστου

Η αυξανόμενη έρευνα στη νευροεπιστήμη αποδεικνύει την πεποίθηση ότι «είμαστε πλάσματα της συνήθειας».. Μας αρέσει η «σιγουριά», που φέρνει μαζί της σαφήνεια και προβλεψιμότητα, η οποία ερχόμενη αντιμέτωπη με την αλλαγή ενεργοποιεί ένα κύκλωμα απειλής στον εγκέφαλο. Αυτό μπορεί να προκαλέσει ισχυρές επιπτώσεις στο σώμα μας και τα συναισθήματά μας - στα οποία αναφερόμαστε ως «στρες». Ο David Rock, συγγραφέας του «Εγχειρίδιο Νευροεπαγγελματικότητας» εξηγεί ότι η αβεβαιότητα καταγράφεται ως σφάλμα, χάσμα ή ένταση στον εγκέφαλο· σαν κάτι που πρέπει να διορθωθεί έως ότου νιώσουμε και πάλι άνετα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι έχουν ανάγκη το αίσθημα της σιγουριάς, δηλαδή της ασφάλειας.

Μη γνωρίζοντας τι θα συμβεί στη συνέχεια, μπορεί να είναι πολύ εξουθενωτικό επειδή απαιτείται επιπλέον νευρωνική ενέργεια. Αυτό μπορεί να μειώσει τη μνήμη, να υπονομεύσει την απόδοση και να αποσπάσει την προσοχή.

Ο Tamar Chansky, συγγραφέας του βιβλίου «Ελευθερώνοντας τον εαυτό σου από την ανησυχία», αναφέρει ότι οι αλλαγές στην εργασία είναι μεταξύ των κορυφαίων στρεσογόνων παραγόντων της ζωής που μπορεί κανείς να βιώσει. «Ευημερούμε μέσω της ρουτίνας και της προβλεψιμότητας. Αυτά μας δίνουν μια αίσθηση ελέγχου. Όταν υπάρχουν μεγάλες αλλαγές, ξαφνικά βρισκόμαστε σε μια κατάσταση αβεβαιότητας.»

Ως εκ τούτου, είναι απολύτως φυσιολογικό να αισθάνεστε φόβο και να είστε αναστατωμένοι με την αλλαγή. Η ανθυγιεινή πλευρά αυτού του φόβου αφορά τις μη-βοηθητικές και μη-κατάλληλες αντιδράσεις. Δηλαδή πολεμώντας την αλλαγή, έχοντας μια αρνητική στάση ή αγνοώντας το νόημά της. Ευφυείς, ώριμοι και σωστά καθοδηγούμενοι εργαζόμενοι διαχειρίζονται τον φόβο τους και αναζητούν τρόπους για να προσαρμοστούν στην αλλαγή και να ευδοκιμήσουν στο νέο περιβάλλον.

Τρόποι αντιμετώπισης του φόβου της αλλαγής στην εργασία:

  • Αναγνωρίστε την αλλαγή
  • Αντιμετωπίστε τους φόβους σας
  • Αντιμετωπίστε τα συναισθήματά σας και αναζητήστε υποστήριξη
  • Σταματήστε τις φοβικές σκέψεις και αντικαταστήστε τις με κάτι θετικό
  • Μείωση του άγχους και της ανησυχίας
  • Να έχετε θετική σκέψη
  • Να είστε ευέλικτοι και να υποδεχτείτε την αλλαγή
  • Να είστε μέρος της αλλαγής
  • Περισσότερη επικοινωνία
  • Κάντε ερωτήσεις
  • Συνεχίστε να κάνετε την εργασία σας και δείτε την γενική/συλλογική εικόνα

Βιβλιογραφία:

  • https://www.linkedin.com
  • http://www.quickbase.com
  • http://catherinescareercorner.com